076-5454-123     Info@WildTravel.co.il

לימודי צילום למתחילים - פוקוס ועומק שדה

טנזניה - Wild Travel

אחד האלמנטים החשובים ביותר בעולם הצילום הוא הפוקוס. כצלמים אנחנו יכולים לבחור במה להתמקד כדי להבליט חלקים מסויימים בתמונה שלנו ולבודד אותם מהרקע. הפוקוס הוא כלי חשוב של הצלם.

פוקוס

פוקוס או מיקוד מתייחס לקביעת המוקד של העדשה - החלק בו נתמקד יהיה החלק הכי חד בתמונה. כשאנחנו מתפקסים, אנחנו בעצם קובעים את המיקוד למרחק מסוים. לדוגמה אם התפקסנו על אובייקט שנמצא במרחק של שני מטרים מאיתנו, כל אובייקט אחר שגם יהיה במרחק כזה יהיה בפוקוס. ישנם שני מצבי פוקוס עיקריים במצלמה בהם נשתמש:

​פוקוס ננעל

בשיטה זו המצלמה נועלת את הפוקוס על המרחק עליו התפקסנו. בניקון היא נקראת
AF-S ובקנון היא נקראת ONE SHOT. כדי לעשות פוקוס נלחץ על כפתור המחשף חצי דרך ונחכה שהמצלמה תתפקס. לאחר שהמצלמה התפקסה אם נשאיר את האצבע לחוצה בחצי, הפוקוס לא ישתנה וישאר מקובע על אותו מרחק גם אם נזיז את המצלמה. שיטה זו מתאימה כשאנחנו סטטיים ורוצים להתפקס על אובייקט סטטי. היתרון הוא שהיא מאוד מדויקת וגם נשמע צליל מהצלמה שמאשר לנו את נעילת הפוקוס.

צילום: יואל שליין

פוקוס ננעל - מתאים למצבים בהם יש לנו אובייקט סטטי 

פוקוס עוקב

זוהי צורת פוקוס בה המצלמה ממשיכה להתפקס באופן רציף על המקום בו מכוונת נקודת הפוקוס שלנו. בניקון היא נקראת AF-C ובקנון היא נקראת AI SERVO. במצב זה כל עוד נלחץ על כפתור המחשף חצי דרך, המצלמה תמשיך להתפקס בצורה רציפה עד שנצלם וגם במהלך הצילום (במידה ונצלם תמונות ברצף). שיטה זו מתאימה כשיש לנו אובייקט נייד בתמונה שמשנה את המרחק שלו מאיתנו או כשאנחנו לא סטטיים. שיטה זו קצת פחות מדויקת מהפוקוס הננעל ולא שומעים בה צליל לאישור הפוקוס, אבל היא השיטה הכי מתאימה למצבים דינמיים כאלה.

קוסטה ריקה - Wild Travel

פוקוס עוקב - מתאים למצבים בהם האובייקט שלנו נמצא בתנועה

עומק שדה

עומק שדה הוא המרחב החד בתמונה. זה בעצם המרחב לפני ואחרי האובייקט עליו התפקסנו שעדיין נראה חד בתמונה. כשאנחנים מפקסים לנקודה מסוימת אנחנו יכולים לשלוט במרחב החד סביב אותה נקודה. אפשר להגדיל את עומק השדה וכך נקבל חדות גם ברקע וגם בקדמת התמונה - לזה אנחנו קוראים עומק שדה עמוק, ואפשר להקטין את עומק השדה וכך נקבל את האובייקט עליו התפקסנו חד ואת הרקע וקדמת התמונה מטושטשים. 

אגם Tevno בולגריה, צילום: תומר רצאבי - Wild Travel

צמצם סגור - שימו לב שגם הסלעים בקדמת
התמונה וגם השמיים בפוקוס

צילום: יואל שליין

צמצם פתוח - שימו לב שהחרדון
בפוקוס והאריה מטושטש

ישנם שלושה גורמים שמשפיעים על עומק השדה:

הגורם הראשון בחשיבותו הוא אורך המוקד – ככול שאורך המוקד יהיה גדול יותר כך עומק השדה יקטן. ככול שאורך המוקד יהיה קצר יותר כך עומק השדה יגדל. לדוגמה בעדשת 400 מ"מ נקבל עומק שדה הרבה יותר קטן מאשר בעדשת 16 מ"מ.

הגורם השני בחשיבותו הוא מרחק הפוקוס, כלומר המרחק בין המצלמה לבין האובייקט. ככול שנתקרב לאובייקט אותו אנחנו מצלמים כך נקטין את עומק השדה ולהפך.

הגורם השלישי הוא מפתח הצמצם – ככול שנפתח יותר את הצמצם כך נקטין את עומק השדה וככול שנסגור את הצמצם נקבל עומק שדה עמוק.

קוסטה ריקה - Wild Travel

סיכום:

למדנו היום על עומק השדה ועל הפוקוס. כדי להבין ולהפנים את ההדברים נסו לתרגל ולצלם בעצמכם - צלמו תמונות עם עומק שדה רדוד/עמוק, בחרו מצב פוקוס נכון בהתאם לסיטואציה, אם האובייקט שלכם בתנועה הקפידו על מצב פוקוס עוקב ואם האובייקט שלכם סטאטי בחרו במצב פוקוס ננעל. ככל שתתרגלו יותר מצבים כך תבינו איך עובדת מערכת הפוקוס במצלמה.