צילום נוף – פילטרים

פילטרים

תאורה היא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על תמונה. כשמצלמים נופים נתקלים לא מעט פעמים בבעיות שקשורות לתאורה. שימוש נכון בתאורה, ניצול שלה לטובתנו ופתרון בעיות תאורה יעזרו לנו להוציא תמונות מרהיבות. ישנן שתי בעיות תאורה עיקריות שנתקלים בהן בצילום נוף:

חשיפות ארוכות באור יום:

צילום בחשיפה ארוכה יוצר אפקטים מיוחדים ומעניינים, כמו מריחה של תנועת מים, מפלים עננים ועוד. באור יום קשה מאוד לצלם בחשיפה ארוכה, גם אם נשתמש ב- ISO נמוך ונסגור את הצמצם למקסימום כיון שלרוב התמונה תצא בחשיפת יתר ותשרף.

איזון תאורת שמיים וקרקע:

המון פעמים ישנם הבדלי תאורה גדולים בין השמיים לקרקע, במיוחד כשמצלמים מול השמש בשעת זריחה או שקיעה. ללא עזרים התוצאה המתקבלת היא תמונה בה השמיים חשופים מדי ונשרפים לעומת הקרקע, או שהשמיים יוצאים בחשיפה נכונה אך הקרקע חשוכה מאוד ואפילו אטומה.

מה עושים? משתמשים בפילטרים!

פילטר מכהה - Wild Travel

פילטרים:

הפילטרים שיעזרו לנו לפתור את הבעיות הנ"ל נקראים פילטרי ND ובעברית "דחיסות נייטרלית" או פילטרים מכהים. ND הן ראשי תיבות של "Neutral Density". הפילטרים האלה בעצם פועלים כמו משקפי שמש ומטרתם היא להוריד את כמות האור הנכנסת דרך העדשה למצלמה. ישנם שני סוגי פילטרים מכהים שיעזרו לנו לפתור את הבעיות שדיברנו עליהן מקודם:

פילטר ND מלא:

זהו פילטר מכהה שמוריד את כמות האור הכללית העוברת דרך העדשה למצלמה ובכך מאפשר לנו לצלם במהירויות תריס יותר ארוכות ולעשות חשיפות ארוכות. אפשר למצוא את הפילטרים האלה בדרגות כהות שונות שיכולות להוריד את כמות האור העוברת דרכן, מסטופ אחד של אור, עד כ 10 סטופים של אור. פילטר של סטופ אחד יוריד לחצי את כמות האור העוברת דרכו, פילטר של 2 סטופים יוריד לרבע, פילטר של 3 סטופים יוריד לשמינית וכן הלאה. אפשר למצוא אותם כפילטרים עגולים שמתברגים על העדשה או כפילטרים מרובעים ששמים במערכת פילטרים (הסבר בהמשך המאמר). פילטרים עגולים בד"כ קצת יותר זולים אבל גם קצת פחות נוחים לשימוש כיון שאחרי שמרכיבים אותם קשה לראות דרך העינית או לפקס (בגלל הירידה בכמות האור ואם צריך לתקן משהו אחרי שמרכיבים, אז צריך להבריג החוצה, לתקן ואז להחזיר). פילטרים מרובעים בד"כ יותר יקרים אבל יותר נוחים לשימוש כיון שהוצאה או הכנסה שלהם מול העדשה היא מאוד מהירה.

טנזניה - Wild Travel

פילטר ND מדורג:

אלה פילטרים מרובעים שחציים כהה וחציים שקוף. החצי הכהה יכול להיות ברמת סטופ אחד עד כארבעה סטופים. את הפילטר אפשר לשם מול העדשה כך שחלקו הכהה יכסה את השמיים וחלקו הבהיר יכסה את הקרקע (בד"כ קו ההפרדה הוא קו האופק...) ובכך לאזן תאורת שמיים וקרקע. שימוש בפילטר הזה כחלק ממערכת פילטרים מאפשר למקם את קו ההפרדה שלו בין החלק הבהיר לחלק הכהה איפה שרוצים ביחס לעדשה וכך לקמפז קו אופק בכל חלק בתמונה. פילטר מדורג יכול להיות "רך", כלומר שקו ההכהייה יתחיל חלש ויתחזק ככל שנעלה, או "קשה" ואז ההכהייה תחל בצורה מיידית. ישנם גם פילטרים מדורגים "הפוכים" שבהם קו ההכהייה הוא החלק הכי כהה וככל שעולים למעלה ההכהייה נחלשת מעט (מתאים למצבי שקיעה וזריחה בהם קו האופק הוא בד"כ החלק הכי בהיר בתמונה. חשוב לציין שאת בעיית איזון התאורה אפשר לפתור גם ע"י שימוש בטכניקת ריבוי חשיפות, כדי לקבל תוצאות טבעיות מטכניקה זו דרוש ידע טוב בעריכה.

טנזניה - Wild Travel

מידע כללי על פילטרי ND:

ישנה בעיה אחת עיקרית בפילטרים האלה שנקראת "כיסוי צבע" או "Color Cast". למרות שהפילטרים נקראים "נייטרלים" הם לא תמיד באמת נייטרלים ולפעמים מעבירים חלק מהצבעים יותר וחלק מהצבעים פחות, מה שגורם לשינוי בצבע הכללי התמונה (יכול לנטות לכחול/סגול/אדום). פילטרים זולים ופשוטים בד"כ גורמים לכיסוי צבע חזק שאפילו בעריכה יהיה בלתי אפשרי לטפל בו. פילטרים איכותיים ויותר יקרים לא גורמים לכיסוי צבע, או לכיסוי צבע עדין שאפשר לתקן בקלילות בעריכה. כמובן שכדאי לקחת בחשבון שהאיכות האופטית של פילטרים איכותיים תהיה טובה יותר משל פילטרים פשוטים.

פילטרי ND מומלצים:

ישנן לא מעט חברות המייצרות פילטרי ND. אחת החברות המובילות בעולם באיכות הפילטרים מבחינת אופטיקה, צבע נייטרלי ואחידות הכהייה היא חברת NISI. את הפילטרים של NISI אפשר לרכוש בחנות הצילום "ארליך" שהם היבואן הרשמי.

מלאים עגולים: HOYA PRO 1, B+W, HAIDA, NISI
מלאים מרובעים: פילטרים של חברת NISI, HAIDA
מדורגים מרובעים:  LEE, Singh Ray, HAIDA ,NISI

מערכת הפילטרים:

זוהי מערכת שמטרתה לאפשר לנו להשתמש בפילטרים מרובעים ע"י הרכבתם מול העדשה. המערכת מאפשרת להרכיב כמה פילטרים (לרוב בין 2 ל 3). היתרון העיקרי של המערכת היא שהיא מאפשרת למקם פילטרים מדורגים בגובה רצוי מול העדשה. ישנן מערכות בגדלים שונים המתאימות לעדשות שונות. מערכות ברוחב 85 מ"מ הן הפשוטות ביותר והן מקבלות פילטרים ברוחב זהה, הן מתאימות לעדשות שאין רחבות במיוחד. המערכות היותר נפוצות הן מערכות של 100 מ"מ והן מתאימות לרוב העדשות הרחבות (10-18 מ"מ בקרופ או 16-24 מ"מ בפול פריים). ישנן גם מערכות מיוחדות המתאימות לעדשות סופר רחבות כמו 14 מ"מ והן לרוב מקבלות פילטרים ברוחב 150 מ"מ.

המערכת מורכבת מכמה חלקים:
- טבעת מתאמת: טבעת מתכת בקטרים שונים אותה נקנה בהתאם לקוטר העדשה לנו, מורכבת כמו פילטר UV.
- מחזיק פילטרים: מורכב על הטבעת המתאמת, בחלקו החיצוני יש מסילות בהן ניתן לשם פילטרים מרובעים.
- פילטרים מרובעים: מלאים או מדורגים הנכנסים למחזיק.

חשוב לציין שניתן להרכיב פילטר מלא עגול על העדשה ועליו להרכיב מערכת פילטרים בה נשים פילטרים מרובעים בנוסף (במידה ולפילטר המלא העגול יש הברגה בחלקו החיצוני).

לסיכום

שימוש בפילטרים בצילום נוף יכול לעזור לנו לפתור בעיות תאורה שונות ולקבל אפקטים מיוחדים שיעצימו וישפרו את התמונות שלנו. כדי לקבל תוצאות מיטביות מומלץ להשתמש בפילטרים איכותיים שישמרו על החדות והצבעים בתמונה ברמה הטובה ביותר.

כתב וצילם: תומר רצאבי

רוצים לצאת להרפתקאה עם תומר?
אתם מוזמנים להצטרף לטיולים שלנו!

למאמרים נוספים