צילום תרבויות - שני מצבי תאורה שצלמי דוקו מפספסים… וחבל

צילום פורטרטים תרבויות דוקומנטרי, אשר סבידנסקי

האתגר הגדול ביותר העומד בדרכם של צלמים בימינו הוא לצלם תמונות שבולטות מעל השאר ומושכות צופים אליהן - במיוחד כשמדובר בתחום כל כך רווי כמו צילום דוקומנטרי. אחת הדרכים הטובות ביותר להשיג מטרה זו היא ללמוד לזהות ולנצל מצבי תאורה מיוחדים שצלמים רבים נוטים לפספס ובכך להעניק לצילומים שלך ייחודיות מושרשת. בדיוק מהסיבה הזאת, כשאני יוצא לצלם, אני עושה כל מה שאני רק יכול בכדי לנסות לצלם בתנאי תאורה מיוחדים שאני מאמין נותנים לצילומים שלי ערך מוסף. במאמר זה אחלוק אתכם את שני סוגי התאורות האהובות עליי ביותר והפרטים שיסבירו לכם איך להוציא מהן את המיטב עבור התמונות שלכם. אז למה אנחנו מחכים? נתחיל!

אור הדמדומים (לא השקיעה!)

איך לזהות: אני מניח שכבר שמעתם המון צלמים ממליצים בחום רב לצלם במהלך ״שעת הזהב״ (לרוב מאופיין כשעה אחרי הזריחה ושעה לפני השקיעה). אבל אנחנו לא מדברים על ״שעת הזהב״ אלא על מה שנמצא בקצה שלה - אור הדמדומים. אור הדמדומים הוא מצב תאורה קצר מאוד המתקיים בערך ב-10 דקות הקיצון של ״שעת הזהב״, כאשר השמש מנמצאת מאחורי קו האופק אך קרני האור שלה כמו מלטפים ברכות את כיפת השמים. זהו אחד ממצבי התאורה המאתגרים ביותר לצלם בו אבל הפוטנציאל הצילומי שלו אדיר וצלמים רבים מתעלמים ממנו.

סין - צילום: אשר סבידנסקי

איך לנצל: אור הדמדומים הוא אור רך במיוחד ולכן בזמן שהוא מזכיר מאוד את התאורה הייחודית של שקיעה או זריחה, הטווח הדינמי שהוא מעניק לתמונות שלנו גבוהה יותר משמעותית. דבר זה מאפשר לשמר כמות גדולה יותר של פרטים בחלקים הכהים של התמונות ולהעניק לצופים שלנו אפשרות ללמוד יותר על הנושא אותו אנחנו מצלמים. דבר נוסף שמאפיין את האור הדמדומים הוא שמדובר באור חלש יחסית. לכן בזמן הצילום חיישן המצלמה הדיגיטלית שלנו יתאמץ יותר מהרגיל ״לקרוא״ את האור הטבעי, בגלל אותו מאמץ אלקטרוני הצבעים העדינים שמאפיינים את אור הדמדומים יהפכו לבולטים יותר ויותר בתמונות שלנו - בדרך כלל יהיה מדובר בצבע כחול, סגול או אפילו אדום (תלוי בשמים באותו הזמן). צבעים ״מתגנבים״ אלו יעניקו לתמונות שלכם גוון דומיננטי אחיד, התמונות יציגו את הנושא שלכם באופן שונה מאוד ממה שהעין האנושית שלנו רואה ובכך להפוך את התמונות למסקרנות יותר.

מונגוליה - Wild Travel, צילום: אשר סווידנסקי

חשוב לזכור: אור הדמדומים הוא מצב תאורה עדין המאפשר לצלם בו תמונות ייחודיות ושונות מהאופן שבו אנו רגילים לראות את העולם סביבנו… אבל מדובר באור חמקמק במיוחד. אם אתם מתכננים לנסות לצלם בתאורת הדמדומים בפעם הבאה שתצאו לשטח, חשוב מאוד שתהיו מרוכזים לחלוטין בנושא הצילום שלכם. אתם חייבים לזכור שחלון ההזדמנויות שאור הדמדומים מציע הוא קצר במיוחד - לרוב מסתכם בדקות ספורות בלבד. מספיק שתשתהו מעט יותר מדי בלבדוק שהתמונה שצילמתם בפוקוס… ואור הדמדומים יעלם.

הפינות החשוכות:

איך לזהות: מבנים סוגרים, לרבות בתים, יכולים להציע מצבי תאורה מורכבים וייחודיים בגלל המגוון הרחב של מקורות תאורה הנמצאים בהם - הסוד הוא לזהות ספציפית את מצבי התאורה הטובים ביותר במקומות סגורים והמפתח הוא בהבדל בין ״כמות״ מול ״איכות״ של אור. בזמן שהבחירה הטבעית מסתמנת להיות מקורות אור גדולים כמו דלתות או חלונות הפונים ישירות אל העולם החיצון, לרוב הן מציגות בעיה; כשמדובר בחללים סגורים, מקור אור חזק ודומיננטי נוטה להאיר את החלל בכמות אור לא פרופורציונלית וגורם לצללים חזקים במיוחד. אותם צללים חזקים מסתירים את הפרטים קטנים ועדינים שלרוב מרכיבים את אווירת החלללכן תמיד כדאי לחקור דווקא את החלקים את החשוכים יותר של המבנה בו אתם מצלמים, לחפש מקורות אור אשר ממתמזגים עם החלל ואפילו מקורות אור אחרים. חלל שמואר בצורה מאוזנת יעזור לכם לשמר על ״אישיות״ הסביבה הטבעיות ויעניק ערך מוסף לדמויות שתצלמו בה.

פילטר מכהה - Wild Travel

איך לנצל: אחד הדברים השימושים ביותר במקורות תאורה מורכבים שכאלה הוא שניתן לנצל אותם עבור יצירת קומפוזיציות בהן האור עצמו מוביל את הצופה באופן טבעי. זה עובד בצורה כזאת: העין שלנו נמשכת בצורה טבעית לנקודה הבהירה ביותר בתמונה - לכן תמיד נרצה להציב את האובייקט או הדמות המרכזית שלנו בנקודה הבהירה ביותר בתמונה. שאר הקומפוזיציה בעצם תהיה נגזרת של אותה נקודה בהירה, זאת מכיוון שאנחנו יכולים להסתמך על העובדה שלא משנה כמו מורכבת או גדולה תהיה התמונה שלנו, העין של הצופה תתחיל ובסופו של דבר תחזור אל הדמות שהצבנו באותה נקודה בהירה. בעצם, החלל שנכלול בתמונה יציג מידע חשוב על הדמות שצילמנו והסביבה הטבעית שלה מבלי להתחרות בה - כך נוכל להוסיף ערך סיפורי רחב יותר לצילומים שלנו.

פילטר מכהה - Wild Travel

חשוב לזכור: כשמדובר על צילום דוקומנטרי במקומות סגורים לרוב ניתן להניח שיהיה מדובר בביתו של אדם אחר, זה בעצם אומר שהסביבה היא תוצר וסממן של איכות החיים של הדמות שבחרתם לצלם. מהזווית של צילום תרבויות וצילום דוקומנטרי זה חשוב מאוד לעשות כמיטב יכולתנו לשלב ולהציג לפחות חלק מהסביבה הזאת מכיוון שהיא חלק בלתי נפרד מהסיפור.

לסיכום:

תאורה טבעית והיכולת שלנו כצלמים לזהות איך להשתמש בה בצורה ייחודית ולטובותינו היא אחד הכלים החשובים ביותר בתחום. זיהוי ושימוש במקורות אור ייחודיים יעזרו לכם ליצור תמונות מסקרנות ומעניינות שיעזרו לכם לספר את הסיפור שלכם לקהל רחב יותר.

כתב וצילם: אשר סבידנסקי

רוצים ללמוד את סודות צילום התרבויות הדוקומנטרי עם אשר סבידנסקי?
אתם מוזמנים להצטרף לקורס צילום תרבויות הקרוב!

למאמרים נוספים

קמצ'טקה - Wild Travel
קמצ'טקה - Wild Travel
יסודות הצילום - היסטוגרמה

בואו ללמוד לצלם איתנו!

צרו איתנו קשר