צילום לילה וכוכבים

איסלנד - Wild Travel

צילום נוף בלילה יוצר תמונות מרהיבות. העיניים שלנו אמנם יכולות לראות את שמי הלילה, הכוכבים ואפילו את שביל החלב ברגישות מדהימה, אבל אפילו הן אינן משתוות ליכולות של מצלמות מודרניות לתפוס סצינות ליליות שכאלה. למצלמות DSLR מתקדמות ישנן יתרונות גדולים לצילומי נוף בלילה וצילום כוכבים כמו
יכולות ISO מתקדמות, שימוש בעדשות עם צמצמים פתוחים ושימוש בזמני חשיפה ארוכים. עם כל היתרונות, ישנן גם קשיים ואתגרים הניצבים בפנינו בצילומי לילה כמו רעש וגרעון וכן בעיות של עומק שדה בהן נדון במאמר זה.

צילום נוף ביום מאפשר לנו להשתמש בנתוני חשיפה נוחים כמו ISO נמוך שנותן תמונה נקיה ואיכותית, צמצם סגור שנותן עומק שדה גדול ומהירויות תריס לפי הצורך שלנו. בצילומי לילה לעומת זאת, אנחנו לרוב נשתמש בנתונים אחרים לגמרי כדי להכניס כמה שיותר אור לתמונה שלנו.

איזו - ISO:

כשמצלמים נוף בלילה אנחנו לרוב נצטרך להשתמש ב ISO גבוה. כמה גבוה תלוי במספר גורמים כמו מה הצמצם הכי פתוח של העדשה שלנו ואיזו תאורת ירח יש בשטח, אבל
לרוב הוא יתחיל מסביבות ה- 800 ומעלה. שימוש ב ISO גבוה גורם לחיישן שלנו להיות יותר רגיש לאור, אך מצד שני גם יוצר תמונות רועשות ומגורענות. כדי למזער את הבעיות האלה כדאי להכיר את המצלמה שלנו ולהבין מהם ערכי ה ISO הכי גבוהים בהם נוכל להשתמש ועדיין לקבל תוצאה טובה, מלבד זאת נוכל לתקן חלק מבעיות הרעש בזמן העריכה ע"י שימוש בהורדת רעשים (Noise reduction). כמו כן מומלץ להשתמש במצלמה כמה שיותר מתקדמת, כגון מצלמות פול פריים שיכולות להפיק תמונות טובות בערכי ISO גבוהים.

צמצם:

לעומת צילום נוף ביום בו אנחנו יכולים לסגור את הצמצם כדי לקבל עומק שדה גדול, בצילומי לילה אנחנו בד"כ צריכים להשתמש בצמצם הכי פתוח שיש לנו כדי להכניס כמה שיותר אור. שימוש בצמצם פתוח יוצר בעיה של עומק שדה רדוד שיכול לגרום לכך שחלק מהקרקע הקרובה אלינו תהיה לא בפוקוס, או שהשמיים והכוכבים לא יהיו בפוקוס.
כדי לפתור את הבעיה הזו נעשה כמה דברים:
- שימוש במרחק היפרפוקלי: זהו מרחק הפוקוס הכי קרוב אליו אפשר להתפקס ועדיין לקבל עומק שדה שנמשך עד אין סוף. את המרחק ההיפרפוקלי נבדוק ע"י שימוש
במחשבון עומק שדה (DOF calculator) אותו אפשר למצוא באינטרנט וכן באפליקציה לסמארטפון. למחשבון נכניס את נתוני אורך המוקד והצמצם בו אנחנו משתמשים ונקבל את מרחק הפוקוס המינימלי עליו ניתן להתפקס. לדוגמה בעדשת 14 מ"מ בצמצם 2.8, המרחק ההיפרפוקלי הוא כ 2.5 מטר. במצב זה אם נשים את הפוקוס על 2.5 מטר, נקבל עומק שדה שמתחיל מ 1.5 מטר ונמשך עד אינסוף, כלומר כולל גם את השמיים.
- נשתמש בעדשה הכי רחבה שברשותנו כיון שככל שאורך המוקד יותר קצר נקבל יותר עומק שדה (מלבד זאת נקבל יתרון נוסף שהוא זווית ראיה מאוד גדולה לשמיים).

הפטריה פארק תמנע - צילום: תומר רצאבי

מהירות תריס:

שימוש בחשיפות ארוכות זו אחת מהדרכים הטובות ביותר כדי להכניס כמה שיותר אור למצלמה. זה אמנם יכול לגרום למעט רעש בתמונה, אך לרוב לא ברמה מהותית. ישנה בעיה אחת שצריך להתחשב בקשר לחשיפות ארוכות והיא העובדה שכדוה"א מסתובב על צירו ולכן גם הכוכבים לעומתנו בזמן הצילום. אם נעשה חשיפה ארוכה מיד הכוכבים כבר לא יראו כמו נקודות בשמיים, אלא כמו שבילים. במידה ואין לנו בעיה לקבל את הכוכבים בתור שבילים נוכל לעשות חשיפה ארוכה מאוד (דקה, שתיים ואפילו 10 או 20...). במצב כזה אפשר אפילו להכניס את רוב האור מזמן החשיפה ולהשתמש ב ISO יותר נמוך ואפילו לסגור מעט את הצמצם כדי לקבל עוד עומק שדה. במידה ונרצה לקבל תמונה עם כוכבים ללא תזוזה עלינו להשתמש בחוק אצבע שיתן לנו את זמן החשיפה המקסימלי (בשניות). למצלמות קרופ זמן החשיפה המקסימלי יהיה 450 / אורך המוקד. למצלמות פול פריים המהירות המקסימלית תהיה 700 / אורך המוקד. לדוגמה אם אני משתמש בעדשת 16 מ"מ במצלמת פול פריים אז מהירות התריס המקסימלית המומלצת היא 700/16 = 43 שניות.

קומפוזיציה:

הקומפוזיציה היא ללא ספק חלק מאוד חשוב בצילום נוף וכמובן גם בצילום נוף בלילה. ברוב צילומי הלילה, השמיים והכוכבים יהיו החלק המרכזי בתמונה ואנחנו נציב את המצלמה קרוב לקרקע ונפנה אותה לכיוון השמיים. למרות שרוב התמונה תהיה שמי הלילה, עדיין חשוב לכלול אובייקט או אובייקטים מעניינים בקרקע כדי להוסיף עניין לתמונה. אובייקטים כאלה יכולים להיות הרים, עצים מעניינים, תצורות אבן, קשתות סלע ולרוב אנחנו נקמפז אותם בחלקה התחתון של התמונה. שימו לב שהאובייקט צריך להיות במרחק זהה או יותר רחוק מהמרחק ההיפרפוקלי כדי שיצא חד בתמונה.

הר צין ושדה הבולבוסים, צילום: תומר רצאבי - Wild Travel

תנאי סביבה מיטביים:

כדי לצלם תמונות לילה מרשימות עם כוכבים בולטים כדאי לקחת בחשבון כמה דברים:
1. זיהום אור: כדאי להתרחק כמה שיותר מכל מקור אור מלאכותי כמו ערים או כבישים שיפריעו לתארות השמיים או יצרו הילות צהובות/ירוקות באופק.
2. גובה: ככל שתהיו יות גבוהים כך פחות שכבות אוויר יפרידו ביניכם לבין הכוכבים ותוכלו לראות ולצלם אותם טוב יותר.
3. זיהום אוויר ועננים: ככל שהאוויר יהיה נקי יותר (ללא אבק ואובך) וללא עננים ככה הכוכבים יהיו גלויים יותר.
4. עונות: שביל החלב הוא אחד האלמנטים המרכזיים והמעניינים בצילומי לילה. הוא מופיע בצורה החזקה והבולטת ביותר במהלך הקיץ כיון שאז כדור הארץ פונה לחלק
העבה יותר של שביל החלב. באביב ובסתיו גם רואים את שביל החלב די יפה. בחורף
עדיין אפשר לראות את שביל החלב אבל הוא פחות בולט. כמו לכל הכוכבים, גם לשביל החלב יש זמני זריחה ושקיעה וכדאי לבדוק מראש מתי הוא אמור לזרוח ולשקוע לפני שיוצאים לצלם. אפשר לבדוק את זה באתרים שונים באינטרנט או באפלקיציות של מפות כוכבים. מערך הכוכבים "Sagitarius" נמצא די במרכז שביל החלב ויכול לעזור לנו למצוא אותו בשימוש באפליקציית מפת כוכבים.

קילימנג'רו - Wild Travel, צילום: יואל שליין

תאורת ירח:

האור שהירח יוצר הוא גורם חשוב בצילומי נוף בלילה, חשוב להבין את המשמעות שלו ולהיות מודעים למצבו ולתכנן לפני שיוצאים לצלם. ישנן אפליקציות שמראות את זמני הזריחה והשקיעה של הירח ואת אחוז התאורה שלו. לתאורת הירח יש יתרונות וחסרונות - כשיש ירח, הוא מאיר את הקרקע, מצד שני הכוכבים פחות בולטים כיון שהוא מאיר גם
את השמיים. כשאין ירח הכוכבים יבלטו מאוד, אך הקרקע תהיה חשוכה. אם מצלמים עם תאורת ירח כדאי לבחור בלילה בו אחוז התאורה של הירח יהיה בסביבות 40-15 אחוז. ככה הקרקע תקבל תאורה נעימה והכוכבים יהיו די בולטים. אם מצלמים בלילות ללא ירח הכוכבים יבלטו מאוד וכדי להאיר את הקרקע נוכל להשתמש בתאורה מלאכותית. כשמאירים את הקרקע או אובייקט מסוים בתאורה מלאכותית מומלץ להשתמש בפנס נייטרלי (לבן) ופשוט "לצבוע" אותו באור בזמן החשיפה. בד"כ צריך כמה נסיונות כדי להבין כמה צריך להאיר ולקבל תוצאה טובה. כדאי להאיר את האובייקט מכמה כיוונים ובעיקר מהצדדים כדי לתת לו תחושה תלת מימדית. כמו כן, אם נרצה שבתוצאה הסופית השמיים יהיו כחלחלים נצטרך לצלם או לקבוע בעריכה WB יחסית קר (2800-3200). במצב כזה כדאי להוסיף לפנס שלנו ג'ל CTO במהלך הצביעה כדי שהצבע של מה שנאיר יצא נייטרלי ולא כחול.

חוף דור הבונים, צילום: תומר רצאבי - Wild Travel

לסיכום

צילום לילה הוא אחד התחומים המעניינים בצילום נוף והמצלמות שלנו מאפשרות לנו לצלם תמונות מיוחדות מאוד בלילה שלא תמיד נוכל לראות בעין בלתי מזוינת. את הטכניקה של צילום לילה כדאי לתרגל כמה שיותר כדי שנוכל לצלם בשטח ביעילות ולא נסתבך עם קביעת הנתונים והקומפוזיציהה.

כתב וצילם: תומר רצאבי

רוצה לדעת איך מצלמים תמונה כזו?

הצטרף/י לקורס צילום נוף שלנו!

למאמרים נוספים

קמצ'טקה - Wild Travel
קמצ'טקה - Wild Travel
יסודות הצילום - היסטוגרמה

בואו ללמוד לצלם איתנו!

צרו איתנו קשר