חשיפה ארוכה בצילום נוף

צילום חשיפה ארוכה במפל הבניאס ברמת הגולן - Wild Travel

מפל ונחל הבניאס בחשיפה ארוכה | צילום: תומר רצאבי

צילום נוף בחשיפה ארוכה יוצר תמונות עם קומפוזיציות מיוחדות, שונות ומעניינות! ההשפעה של החשיפה הארוכה יכולה לשנות לגמרי את אופי התמונה ולעשות אותה הרבה יותר מעניינת ומיוחדת לצופה. איך עושים חשיפה ארוכה? האם יש צורך בעזרים מסויימים? איך מחליטים על מהירות התריס הנכונה? כל התשובות במאמר הבא!

מה זה חשיפה ארוכה?

באופן מאוד פשוט, חשיפה ארוכה היא בעצם שימוש במהירות תריס יחסית איטית. הטכניקה הזו מאוד ותיקה והשתמשו בה מאז תחילת עידן הצילום כשברוב הפעמים המטרה הייתה להכניס יותר אור לתמונה. מלבד כמות האור, מהירות תריס איטית יכולה גם לגרום לאפקטים מיוחדים בתמונה ע"י מריחת התנועה של דברים שזזים כמו נחל, מפל, עננים... ובכך לשנות את מהות התמונה ולעשות אותה יותר מעניינת!

איזה ציוד צריך כדי לצלם בחשיפה ארוכה?

אפשר לעשות חשיפה ארוכה (שימוש במהירות תריס איטית) בכל מצלמה שיש לה שליטה ידנית בחשיפה. מכיון שמדובר על שימוש במהירות תריס איטית, ברוב המקרים נצטרך גם לשם את המצלמה עם חצובה כדי שהיא תהיה יציבה. אפשר גם להשתמש בשלט רחוק (חוטי או אלחוטי) או להשתמש בהשהייה של הצילום במצלמה כדי להמנע מהרעדה של המצלמה בתחילת הצילום. דבר נוסף חשוב שצריך לקחת בחשבון הוא כמות האור הכללית שיש בזמן הצילום - אם יש אור חזק יתכן ששימוש במהירות תריס איטית מדי תגרום לחשיפת יתר בתמונה, במצב כזה נצטרך להשתמש בפילטרים מכהים (פילטרים ND, הסבר בהמשך המאמר).

צילום שקיעה בחוף פלמחים - Wild Travel

צילום בחשיפה ארוכה בחוף פלמחים בזמן השקיעה | צילום: תומר רצאבי

מהם ההאפקטים שמקבלים מחשיפה ארוכה?

ישנם שני אפקטים עיקריים שמקבלים מחשיפה ארוכה. האפקט הראשון הוא אפקט של מריחת תנועה של דברים שזזים - לדוגמה אם נצלם מפל זורם, נחל זורם או עננים שזזים, החשיפה הארוכה תגרום למריחת התנועה שלהם ותגרום לתחושה של תנועה ודינמיות בתמונה. האפקט השני הוא אפקט של החלקת תנועה - לדוגמה אם נצלם מקור מים כמו ים, אגם או שלולית שיש בהם תנועה של גלים, החשיפה הארוכה תגרום להחלקה או השטחה של התנועה.

צילום שקיעה בחוף פלמחים - Wild Travel

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום בחשיפה ארוכה בחוף פלמחים בזמן השקיעה שגרמה למריחת התנועה של קצף הגלים וגורם לתחושה של תנועה ודינמיות | צילום: תומר רצאבי

צילום נוף של זריחה בים המלח בחשיפה ארוכה - Wild Travel

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום בחשיפה ארוכה בים המלח בזמן הזריחה שגרמה להחלקה/השטחה של הגלים ומאפשר לנו לראות בבירור את תצורות המלח בתוך המים | צילום: תומר רצאבי

חשיפה ארוכה - מריחת תנועה

כדי לצלם סצינה שיש בה אלמנט שזז ונרצה להדגיש את התנועה שלו כדי לגרום לתחושה של תנועה ודינמיות נשתמש בחשיפה ארוכה. על מנת לקבל את האפקט המבוקש נצטרך להבין איזו מהירות תריס תתן לנו את התוצאה הרצויה. בחירת מהירות התריס הנכונה תלויה בעיקר במהירות התזוזה של האובייקט. אם מדובר על אובייקט שנע מהר כמו מפל חזק או גלים שנשטפים על החוף נוכל לקבל את אפקט המריחה במהירות תריס של חלקי שניות עד שניות בודדות. אם מדובר על אובייקט שזז יחסית לאט כמו עננים רחוקים ואיטיים כנראה שנצטרך להשתמש בתריס איטי יותר של שניות עד עשרות שניות.

חוף פלמחים - צילום: תומר רצאבי

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום במהירות תריס של 1.3 שניות בחוף פלמחים בזמן השקיעה שגרמה למריחת התנועה של המים ומפלונים בצד ימין וגורם לתחושה של תנועה ודינמיות | צילום: תומר רצאבי

Wild Travel - סלובניה

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום במהירות תריס של 20 שניות של נחל קטן שגרמה למריחת התנועה של המים וגורם לתחושה של תנועה ודינמיות. מהירות תריס של מספר שניות בודדות הייתה יוצרת אפקט דומה, אך בחשיפה הארוכה יותר המים היו חלקים יותר | צילום: תומר רצאבי

צילום שקיעה בחוף פלמחים - Wild Travel
חוף פלמחים - צילום: תומר רצאבי

בשתי התמונות הנ"ל תוכלו לראות דוגמה לצילום במהירות תריס של חלקי שניה (0.5 עד 0.8 שניות) בחוף פלמחים בזמן השקיעה שגרמה למריחת התנועה של קצף הגלים ותנועה של מפלונים רגעיים. במצב כזה לדוגמה חשוב להבין שחשיפה ארוכה מדי לא הייתה יוצרת הדגשת תנועה ברורה, ואף להיפך, כיון שהמים היו זזים הלוך ושוב מספר פעמים | צילום: תומר רצאבי

חשיפה ארוכה - החלקת/השטחת תנועה

ישנן סצינות שבהן בתנועה של אובייקטים זזים אינם מוסיפים לעניין בתמונה ואפילו יכולים להפריע (תלוי טעם וסגנון אישי כמובן). דוגמאות רלוונטיות יכולות להיות אגם שיש עליו השתקפות יפה אך היא מטושטשת בגלל אדוות קטנות על המים. דוגמה אחרת יכולה להיות ים סוער שהגלים בו מפריעים לראות צורה יפה של סלעים במים. שימוש בחשיפה ארוכה יכול לאפשר לנו להשטיח את התנועה הזו ולעשות את התמונה מעניינת יותר. במצבים כאלה מהירות התריס יכולה להיות מספר שניות בודדות אם התנועה היא עדינה יחסית, ועד עשרות שניות אם התנועה היא עוצמתית.

שקיעה באגם קרצה, דולומיטים איטליה - Wild Travel

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום במהירות תריס של 1.6 שניות באגם קארצה בדולומיטים באיטליה. החשיפה הארוכה גרמה להשטחה של אדוות קטנות על פני המים ומאפשרת לראות ההשתקפות על פני המים בצורה ברורה וחלקה. החלקה או השטחה שמאפשרת לראות השתקפות או לתוך גוף המים קורה רק בגופי מים צלולים/שקופים שתנועתם עדינה | צילום: תומר רצאבי

צילום נוף של שקיעה בחוף פלמחים בחשיפה ארוכה - Wild Travel

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לצילום במהירות תריס של 180 שניות (3 דקות) שניות בחוף פלמחים בזמן השקיעה. החשיפה המאוד הארוכה גרמה להשטחה מוחלטת של גלים יחסית סוערים ויוצרת תחושה הרבה יותר רגועה בתנועה וגם מאפשרת לראות את מתאר קווי הסלע, בנוסף החשיפה הארוכה גם גרמה למריחה של העננים. חשיפה ארוכה בגופי מים שיש בהם גלים עם קצף גורמת לאפקט ערפילי באזורים שיש בהם קצף (כמו ליד הסלעים) | צילום: תומר רצאבי

שימוש בפילטרים מכהים

ישנם מקרים בהם נרצה להשתמש בחשיפה ארוכה, אך כמות האור בשטח תהיה חזקה מדי וזה יגרום לחשיפת יתר בתמונה. במצב כזה אפשר להשתמש בפילטר מכהה (פילטר ND) כדי להוריד את כמות האור הכללית בתמונה ולצלם בחשיפה טובה. כדי להבין טוב יותר על שימוש בפילטרים הללו אנחנו ממליצים לקרוא את המאמר שלנו על פילטרים מכהים.

לסיכום:

צילום נוף בחשיפה ארוכה יכול לאפשר לכם ליצור תמונות מעניינות עם אפקטים מיוחדים ומושכים. חשוב שתזכרו שהמטרה אינה רק לצלם בחשיפה ארוכה, אלא שהחשיפה הארוכה תגרום לאפקט ספציפי בתמונה שישנה את המראה שלה. תרגול של צילום בחשיפה ארוכה בסיטואציות שונות יאפשר לכם להבין מראש איזה אפקטים תוכלו ליצור ומה תהיה מהירות התריס הרצויה לקבלת האפקט.

כתיבה וצילום: תומר רצאבי

רוצה ללמוד עוד על צילום נוף?

הצטרף/י לקורס צילום נוף הקרוב שלנו!

למאמרים נוספים

קמצ'טקה - Wild Travel
קמצ'טקה - Wild Travel
יסודות הצילום - היסטוגרמה

בואו ללמוד לצלם איתנו!

צרו איתנו קשר