צילום פנורמי בצילום נוף

צילום זריחה - בולען בים המלח - Wild Travel

צילום פנורמי של בולען בים המלח | צילום: תומר רצאבי

צילום פנורמי היא טכניקת צילום פופולרית ושימושית מאוד. היא מאוד נפוצה היום וקלה לביצוע במיוחד בסמארטפונים, אבל בהחלט שימושית ונפוצה גם בצילום מקצועי. איך מצלמים פנורמות מרשימות ושובות עין? כל הפרטים במאמר הבא!

מה זה פנורמה?

פנורמה היא למעשה תמונה אשר מורכבת ממספר תמונות שצולמו בנפרד וחוברו יחדיו. בימי הפילם היו מצלמים ומפתחים כל תמונה בנפרד ולאחר מכן חותכים ומסדרים אותן אחת ליד השניה כדי לקבל את התמונה המלאה. כיום בעידן הצילום הדיגיטלי אפשר ליצור פנורמות ע"י חיבור התמונות בתוכנות עריכה.

בשביל מה מצלמים פנורמה?

המטרה של פנורמה היא ליצור תמונה בעלת שדה ראייה גדול יותר ממה שאפשר לקבל בתמונה בודדת, ללא כל קשר לסוג העדשה שמשתמשים בה. אפשר לצלם פנורמות בכל סוגי העדשות, כשבסופו של דבר מטרתנו תהיה ליצור תמונה שלא יכלנו לצלם כפריים בודד. למה לא להשתמש בעדשה רחבה יותר? לפעמים אין ברשותנו עדשה רחבה, לפעמים העדשה הכי רחבה שלנו לא מספיקה ולפעמים אנחנו רוצים בכוונה לצלם בעדשת TELE כדי להתמקד ולהתקרב לאזור מסוים, אבל עדיין נרצה זווית ראייה גדולה יותר.

צילום פנורמי של זריחה בטנזניה - Wild Travel

איזה סוגי פנורמות אפשר לצלם?

אפשר לצלם סוגים שונים של פנורמות בהתאם לתוצאה הסופית של הקומפוזיציה שנראה לקבל. המטרה הכללית היא ליצור תמונה שיש בה את הקומפוזיציה המלאה שאנחנו רוצים לצלם. הפנורמות היותר "יעילות" שאפשר לצלם מבחינת תפיסה של זווית ראיה הן פנורמה רוחבית שהפריימים המרכיבים אותה הם פריימים אורכיים, או פנורמה אורכית שהפריימים המרכיבים אותה הם פריימים רוחביים. ככה ננצל כמה שיותר את זוית הראייה מבחינת הצדדים והחלק העליון והתחתון של התמונה הסופית.

סכמה של פנורמה רוחבית עם פריימים אורכיים - Wild Travel
סכמה של פנורמה אורכית עם פריימים רוחביים - Wild Travel

טכניקה של צילום פנורמות

חשיפה - כשמצלמים פנורמה בסופו של דבר התוצאה הסופית היא תמונה אחת. לכן כל התמונות שמרכיבות את הפנורמה צריכות להיות באותה חשיפה כדי שהחיבור יהיה אחיד מבחינת החשיפה. המשמעות היא שאת כל התמונות שמרכיבות את הפנורמה אנחנו נצלם בחשיפה זהה - כלומר באותו ISO, צמצם ותריס. תוכלו לקרוא מאמר מורחב על שיקולי חשיפה בצילום נוף במאמר הבא. במידה ואתם מכירים ומשתמשים בצילום בריבוי חשיפות להגדלת הטווח הדינמי (HDR) חשוב להכיר שבתכנת העריכה לייטרום יש אפשרות ליצור פנורמות שצולמו בריבוי חשיפות.

פוקוס ועומק שדה - בדומה לעניין החשיפה, גם הפוקוס ועומק השדה צריכים להיות זהים בתמונות המרכיבות את הפנורמה. כדי שלא יהיה שינוי בפוקוס ועומק השדה, לאחר ההתפקסות הראשונית מומלץ לעבור לפוקוס ידני.

חפיפה של התמונות - תכנת העריכה שמרכיבה את הפנורמה עושה את זה בצורה חכמה ממש כמו שאנחנו מרכיבים פאזל. כדי שהתכנה תוכל לעשות זאת, צריך שתהיה חפיפה בשטח המצולם בין התמונות, מומלץ שתהיה חפיפה של כ 20-30 אחוז בין תמונה לתמונה הבאה אחריה.

תמונה בודדת מתוך צילום פנורמה של בולען בים המלח - Wild Travel
תמונה בודדת מתוך צילום פנורמה של בולען בים המלח - Wild Travel
תמונה בודדת מתוך צילום פנורמה של בולען בים המלח - Wild Travel
תמונה בודדת מתוך צילום פנורמה של בולען בים המלח - Wild Travel

דוגמה לתמונות אורכיות בודדות עם חפיפה המרכיבות פנורמה רוחבית | צילום: תומר רצאבי

שמירה על מרווח "בטיחות" - לאחר החיבור של הפנורמה בתכנת העריכה, יכול להיות שנגלה שהתמונה הסופית קצת עקומה או שנרצה לחתוך אותה לקומפוזיציה הסופית שנראית לנו הכי טובה. כדי שנוכל לעשות מבלי לחתוך חלקים חשובים או שאזורים מסויימים יהיו לחוצים מדי בקצוות, חשוב מאוד לצלם מראש את הפריימים ככה שיהיה הרבה מרווח בכל חלקי הפנורמה (למעלה, למטה ובצדדים). זה אולי הטיפ הכי חשוב בצילום פנורמות, במיוחד אם לא נצלם על חצובה ונהיה קצת עקומים. זה לא חובה לצלם פנורמה על חצובה, אבל זה בהחלט עוזר להיות מדוייקים יותר וגם מאפשר לצלם במידה ומהירות התריס איטית מדי בגלל כמות אור נמוכה או בגלל שנרצה לצלם בחשיפה ארוכה בכוונה.

קומפוזיציה - איך מצלמים פנורמה מעניינת?

אנחנו אמנם מצלמים פנורמה, אבל חשוב לזכור שבסופו של דבר התוצאה הסופית היא תמונה אחת ולכן כל דגשי הקומפוזיציה שאנחנו מכירים תקפים באותה מידה גם לפנורמה. בניגוד לצילום של תמונה בודדת, כשמצלמים פנורמה צריך לחשוב על הקומפוזיציה הכללית, לעשות תכנון מקדים לפני תחילת הצילום ולחשוב על כל האלמנטים ואיפה הם יהיו בתמונה הסופית.

דוגמאות לפנורמות ושיקולי הצילום שלהן

צילום שקיעה בחוף דור - Wild Travel

בתמונה הזו תוכלו לראות דוגמה לפנורמה אורכית המורכבת ממספר פריימים רוחביים. הצורך בפנורמה נבע מכך שצילום רוחב של תמונה בודדת היה מכיל רק בסביבות רבע מהתמונה (כל תמונה צולמה ב 17 מ"מ על מצלמת פול פריים). כדי לקבל קומפוזיציה שמכילה את הסלע הקרוב בחלק התחתון של התמונה ואת שאר החלקים עד השמיים היה צורך לעשות תמונות נוספות למעלה.

פנורמה של עצים בערפל בשמורת נגורונגורו בטנזניה - Wild Travel

בתמונה זו תוכלו לראות דוגמה לפנורמה של קבוצת עצים עם ערפל בזמן הזריחה במכתש נגורונגורו בטנזניה. התמונות צולמו ממרחק ובאורך מוקד של 400 מ"מ כדי ליצור תקריב של האזור המעניין של העצים עם הערפל. כדי לקבל תמונה המכילה את כל האזור היה צורך לחבר מספר תמונות יחדיו.

לסיכום:

צילום פנורמות דורש בעיקר עבודה טכנית נכונה וכמה שיותר מדויקת (וכמובן גם ראייה צילומית טובה, כמו בכל צילום). בהתחלה זה יכול לקחת קצת זמן לזכור ולצלם בצורה נכונה כדי לקבל תוצאה טובה, אך עם תירגול מספיק תוכלו לייצר לעצמכם זרימת עבודה נכונה ולצלם פנורמות מעניינות ומוצלחות!

כתיבה וצילום: תומר רצאבי

רוצה ללמוד עוד על צילום נוף?

הצטרף/י לקורס צילום נוף הקרוב שלנו!

למאמרים נוספים

קמצ'טקה - Wild Travel
קמצ'טקה - Wild Travel
יסודות הצילום - היסטוגרמה

בואו ללמוד לצלם איתנו!

צרו איתנו קשר